Borba s dosadom

February 5, 2019 Ivana Popek

Već sama pomisao roditelja da je djetetu dosadno navodi ga na strukturiranje djetetova vremena, iako nestrukturirano vrijeme zapravo potiče djecu da istražuju svoje unutrašnje strasti i uče raspolagati vlastitim vremenom. 

Od izuzetne je važnosti djeci osigurati igru bez nadzora i strukture odraslih. Roditelji u velikoj mjeri upravljaju igrom i slobodnim vremenom svoje djece, u dobroj namjeri. Međutim, danas bilježimo porast mentalnih poteškoća kod djece iz istog razloga, jer nemaju mogućnost slobodne igre bez nadzora i strukture odraslih, mogućnost igre kojom razvijaju svoj fokus. Vrlo važna vrsta igre od najmanje dobi jest simbolička igra kroz koju djeca uče planirati i organizirati stvari, rješavati probleme na vlastite kreativne načine kroz proigravanje različitih uloga. Također, važna je i igra s vršnjacima u kojoj nije uvijek sve kako oni žele te da bi ostali u igri moraju naučiti određena pravila igre i ponašanja. Na isti način uče ostati u ulozi koja im je možda frustrirujuća.

Osim strukturiranja igre, roditelji imaju tendenciju djeci popuniti svaki slobodni trenutak i organiziranim aktivnostima poput glazbenih škola, škola stranih jezika, škola sporta i slično. Koliko god takve aktivnosti bile korisne za razvoj djeteta u više područja te za poticanje razvoja njegovih talenata, prekobrojne aktivnosti djetetu ostavljaju premalo slobodnog vremena za sebe, vremena u kojem dijete samo bira kojom će se aktivnošću i na koji način u određeno vrijeme baviti. Time djetetu uskraćujemo da doživi trenutak dosade koji mu kroz igru i istraživanja pruža priliku shvaćanja vlastitih interesa te smišljanja kako ih realizirati. Tako se razvijaju i mentalne sposobnosti itekako važne za daljnji život. Ukoliko djetetu ne damo priliku da upozna vrijeme dokolice i dosade, bit će izgubljeno ako se u određenom trenutku nađe „bez posla“ te će doživjeti sebe neuspješnim. 



Djeca ne mogu izraziti svoje potrebe u igri najčešće zato što su previše izložena planiranju odraslih te nisu u prilici samostalno odlučivati što zapravo trebaju ili žele. Previše su surađivala s planovima i očekivanjima roditelja što bi u kojem trenutku trebala raditi. Slobodno vrijeme djece često postaje toliko strukturirano da nemaju prilike okušati se u zabavnim stvarima i spontanoj igri. Problem današnjice je i to što, u pokušajima roditelja da brzinski dijete riješe dosade a samim time i ne mijenjaju svoje planove i dnevni ritam, djeci često nude različite ekrane (mobitele, tablete, televizore…) koji, s jedne strane mogu biti vrlo poučni za djecu, a s druge strane mogu djelovati prilično zatupljujuće, ovisno o količini vremena koja djece pred njima provode, ali i o sadržaju. Osim brojnih tehnologija, koju djeca smatraju primarno zabavnom i za kojima posežu u trenucima dosade, za njihov cjelokupan razvoj ipak su im potrebna različita iskustva poput poticanja razvoja motoričkih i perceptivnih sposobnosti, igre s drugom djecom te učenja kako se igrati sam ili s drugima, kreativnih aktivnosti te najvažnije od svega, tjelesnih aktivnosti.
Kako možemo pomoći djetetu da se nosi s dosadom?
  • Prepustite djetetu odluku što će raditi, uključite se kao suigrač, pridružite mu se u njegovoj igri, pustite ga da bude vođa.
  • Ponudite mu igru uz naprednijeg vršnjaka ili odraslu osobu jer takva igra dijete uči, razvija i podiže na viši stupanj razvoja.
  • Imajte na umu da su djeca najsretnija u igrama koje sami određuj i planiraju.
  • U suradnji s djetetom, načinite popis aktivnosti, igara koje ono smatra zabavnim te mu u trenutku dosade ponudite da izabere nešto s popisa. S vremenom nadopunjujte popis s novim zabavnim aktivnostima.
  • Ponudite djetetu da bude uz vas te vam pomaže u nečemu što vi radite. Ako mu takva aktivnost dosadi, samo će si brzo izabrati sljedeću aktivnost.
  • Ako želite da dijete bude samostalnije i samo sebi dovoljno u igri, pružite mu priliku da „vježba“. Osigurajte mu dovoljno slobodnog vremena koje će samo strukturirati jer ga time učite kritičkom razmišljanju, snalažljivosti i rješavanju problema.
  • Potaknite kod djeteta ljubav prema knjigama i slikovnicama. Možete mu i urediti poseban kutak za čitanje u kojem će poželjeti češće boraviti.
  • Pomozite mu da pronađe svoj hobi, neku aktivnost koju voli, koja ga zabavlja ili opušta.
  • Potaknite ga da više vremena provodi na svježem zraku i u pokretu. Možete mu pripremiti posebnu kutiju s igračkama namijenjenima samo za igru vani ili zajedno s djetetom tematski urediti dio dvorišta po želji gdje će provoditi najviše svog slobodnog vremena.
 

© 2023 Vrtić Milana Sachsa. Sva prava pridržana.